Saturday, May 28, 2011

Berani atau Tak Apa Lah!!!

Sifat "berani" atau "tak apa lah"
by Sitti Raehanah on Monday, May 9, 2011 at 2:08am
Hari ni, dalam bas semua tempat duduk penuh, jadi ramilah yang terpaksa berdiri termasuk aku
... tiba2 mataku ternampak satu seat kosong sebelah seorang wanita mexico...apa lagi tanpa berlengah aku terus meluru ke arah wanita tersebut

"do you mind if i seat there"... tapi dukacita wanita itu menjawab " no, i reserved it for somebody"...
dengan wajah kecewa aku hanya angguk dan berdiri di sebelahnya...tapi dlm hati tuhan ja tahu " tak aci, adakah boleh main cop tempat duduk"...

kemudian tak sampai 2 minit, locong berbunyi menandakan ada orang yang akan mengosongkan tempat duduk...tetapi disebabkan seat tu, jauh di belakang, aku pun buat2 tak peduli... kemudian bahuku dicuit orang, menawarkan seat kosong tu utk aku.

mulanya aku tak mau, sbb aku akan duduk dikelilingi pakcik2 mexico...tapi disebabkan mereka "ikhlas" menawarkan tempat tu, akhirnya aku ucapkan terima kasih dan duduklah di celah2 mereka...
sebenarnya ada lah juga 3 orang lagi wanita mexico yang duduk di barisan tu.

Aku hanya duduk diam dan memerhatikan gelagat2 warga mexico yang berbicara menggunakan bahasa Spanyol dan juga bahasa suku kaum mereka...
yang menariknya, kadang2 telo dan bahsa mereka, kedengaran seolah2 seperti bahasa yang digunakan oleh makcik-maikcik Bugis di Tawau....dan juga wajah mereka sangat mirip orang Melayu dan juga Bugis...

kemudian, di satu persinggahan, seorang wanita Filipino naik, dan dia juga seperti aku ...terus meluru ke seat kosong di yang "dicop" wanita mexico tadi...tapi seperti aku, dia juga dikecewakan.

Rupa-rupanya, ia tidak berakhir seperti aku, yang hanya mendiamkan diri dan "buat tak kisah"...
wantia Filipina itu terus berjalan ke arah pemandu....dia "mengadu" tentang seat yang direserved utk orang lain...

Akhirnya dia "berjaya" mendapatkan seat tersebut setelah pemandu bas mengarahkan wanita mexico tadi memberikan seat tersebut...

wow, tiba-tiba pakcik-pakcik mexico yang duduk disebelahku semua "bertepuk dan bersorak gemurh", kerana akhirnya sifat "pentingkan diri" wanita sebangsa mereka itu, dileburkan oleh seorang wanita Filipina... wanita Filipina tadi hanya menunjukkan kedua-dua ibu jari kepada kumpulan pakcik-pakcik mexico, sebagai tanda "terima kasih atas sokongan mereka"..

kemudian, wanita mexico itu bersuara @)*(*$)@)@)***@ bahasa yang aku tak faham, dan diikuti dengan gelak sorak dari warga-warga mexico yang memahami bahasa itu....selesai...

Moral of the story
(i) jangan pentingkan diri sendiri, terutama jika anda menggunakan kemudahan awam yang sepatutnya dikongsi oleh semua.
(ii) berani menyatakan hak anda. Tapi anda mesti bijak menilai suasana...mungkin juga dengan berdiam diri, lebih baik daripada bertindak agresif.... dalam situasi aku.. aku tidak fikir utk. berebut seat tersebut, sebab sejak awal lagi aku sudah yakin, past ada penumpang yang akan menosongkan seat nanti, sebab aku sudah tahu trend penumpang2 dalam bas.

No comments: